top of page

Høykulturell slutshaming

Oppdatert: 29. okt. 2023

La donna è mobile fra Giuseppe Verdis Rigoletto er en av de mest kjente, om ikke den mest kjente arien av dem alle. Selv de som ikke går i operaen, har hørt denne, enten på radio eller i en eller annen reklame for pastasaus. I hver sesong av NRKs Stjernekamp er det noen som velger denne arien. Sist ut var Odd-Renè Andersen i september.


Men hva handler den egentlig om? Direkte oversatt betyr det at kvinnen er omskiftelig. Som en fjær som føyer seg etter vinden. Dette er ingen hyllest til kvinner eller til det å kunne skifte standpunkt. Kvinnen er riktignok elskelig, men enten hun ler eller gråter går det ikke an å stole på en kvinnes løgnaktige ansikt.


Ok, kritikk mot kvinnen, i betydningen alle kvinner, er det nødvendigvis slutshaming? Slutshaming er definert som å kritisere personer som bryter med forventet oppførsel når det gjelder seksualitet, og er som regel rettet mot kvinner. Det er her kontekst kommer inn. Personen som lirer av seg de generaliserende ordene med imponerende teknikk har kanskje blitt behandlet dårlig av kvinner i det siste, noe som har ført til et sinne mot kvinner. Eller har hen det? Det er greven av Mantua som har både forført og forgrepet seg på kvinner. Felles for de seksuelle møtene er at de har vært kortvarige, og at kvinnene står igjen håpløst forelsket og/eller vanæret. Kvinnenes løsaktighet blir gjort til tema i La donna è mobile. Men er ikke greven like løsaktig? Klart han har det, men doble standarder var et problem både på 1800-tallet og i dag.


Jeg lander på at arien er høykulturell slutshaming. Det er for mange stikk der til at den kan oppsummeres som en hyllest til kvinnen.


Å slå av eller ikke slå av, det er spørsmålet

Når det gjelder La donna è mobile, kan jeg nok ikke unngå å innimellom høre den på NRK Klassisk. For noen år siden gikk en vanlig mann inn for å lære seg arien i full offentlighet på P2. Det var ingen lett jobb. Melodien flyter lett som en fjær eller bris, men krever mye lungekapasitet og stemmekontroll for å mestres. Innimellom er det flere hopp i melodien som man må ha rytmisk sans og timing for å få til.


Ettersom jeg kjenner bakgrunnshistorien, tenker jeg på hersketeknikk og overgrep når jeg hører La donna è mobile. Jeg tror jeg slår av sangen mentalt og heller setter på Brindisi fra La traviata, hvor helten og heltinnen sammen synger sammen om kjærlighet og livsglede.


En historie om når først noen andre ser noe vakkert i deg, klarer du å se det selv. Selv om samfunnet har avskrevet deg og du er plassert i en bås, så har du kraften til å endre det. Om du har bakgrunn som prostituert som Violetta i La Traviata eller har andre ting på samvittigheten, kan kjærligheten kan gi deg verdigheten din tilbake.

17 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

コメント


bottom of page